Jak zwiększyć efektywność procesu kompletacji zamówień?

Czas kompletacji zamówień – to jeden z podstawowych czynników wpływających na efektywność pracy magazynu. Do dziś w niektórych firmach kompletacja polega na przekazaniu magazynierowi w papierowej formie zamówienia. Następnie pracownik kompletuje towary znajdujące się w różnych częściach magazynu i przekazuje przygotowany zestaw do wysyłki. Metoda ta w pewnym zakresie sprawdza się w przypadku małych magazynów, pod warunkiem, że pracownik posiada duże doświadczenie i niemal na pamięć zna rozmieszczenie produktów w magazynie. Jeśli jednak w magazynie znajduje się wiele drobnego, zróżnicowanego asortymentu i realizowana jest duża liczba zamówień, niezbędne jest takie zorganizowanie pracy, aby skrócić okres kompletacji.

Modele kompletacji zamówień

Wyróżnić można wiele rodzajów kompletacji zamówień:

  • pick by order: zamówienie realizowane jest pojedynczo, przez jednego pracownika. To klasyczny model, sprawdza się w przypadku małych zamówień, składających z niewielkiej liczby towarów;
  • multi picking: ta metoda polega na jednoczesnej zbiórce towarów dla kilku zamówień;
  • zone picking: jest to sposób strefowej kompletacji zamówień;
  • wave picking: kompletacja falowa, magazyn dzielony jest na strefy, a te na obszary dostaw, kompletacji zamówień i wysyłek.

WMS – wsparcie procesu kompletacji zamówień

Program WMS wspiera różne procesy magazynowe. Wyróżnić można wiele czynników wpływających na efektywność pracy magazynu. Duże znaczenie ma średni czas kompletacji zamówienia oraz liczba skompletowanych zamówień w ciągu godziny.

Dzięki wdrożeniu systemu w firmie pracownik podczas kompletacji zamówienia otrzymuje dokładną lokalizację towarów, może także sprawdzić optymalną ścieżkę kompletacji wszystkich pozycji, znajdujących się na zamówieniu. W efekcie usprawniony jest proces kompletacji zamówień, realizowana większa liczba zamówień w ciągu dnia, co przekłada się na większe zadowolenie klientów, którzy szybciej otrzymują towary.

Wdrożenie w firmie WMS to przede wszystkim:

  • wsparcie procesu kompletacji zamówień,
  • lepsze wykorzystanie przestrzeni dostępnej w magazynie,
  • zmniejszenie liczby błędów popełnianych przez pracowników,
  • niższe koszty zarządzania magazynem,
  • szybsza realizacja zamówień,
  • kompletacja większej liczby zamówień w tym samym czasie.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru sposobu kompletacji zamówień?

W magazynach obsługiwane są różne zamówienia. Niektóre mają kilka pozycji, a inne nawet kilkadziesiąt. Obsługiwani mogą być zarówno klienci B2B, jak i B2C. Na proces magazynowania składa się kilka etapów: przyjęcie towaru, przechowanie, skompletowanie, wydanie. Podczas wyboru sposobu kompletacji zamówień uwzględnić należy wiele czynników, jak chociażby rodzaj asortymentu czy obsługiwanych zleceń.

Możliwe jest stosowanie jednej metody lub kilku strategii jednocześnie. Ze względu na fakt, że specyfika działania konkretnych magazynów może być różna, nie można jednoznacznie wskazać jednej, uniwersalnej metody. Wybór powinien być dokonany dopiero po dokładnym przeanalizowaniu procesów realizowanych w magazynie.

Automatyzacja procesów w magazynie

Obecnie realizowanie procesów magazynowych w sposób tradycyjny, z wykorzystaniem papierowych dokumentów, jest coraz rzadziej spotykane. Wielu przedsiębiorców decyduje się na automatyzację magazynu, wykorzystując w tym celu zaawansowane oprogramowanie oraz nowoczesne urządzenia. Optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, szybsza obsługa zamówień, lepsza jakość obsługi klientów, dostęp do danych w czasie rzeczywistym to duże korzyści z wdrożenia oprogramowania klasy WMS.

Niektóre firmy zaczynają dążyć do całkowitej automatyzacji procesów w magazynie, ograniczając pracę osób zatrudnionych do nadzorowania oraz kontrolowania działań.

Automatyzacja, wykorzystanie dedykowanego oprogramowania w firmie, wpływa na zminimalizowanie liczby popełnianych błędów, dzięki czemu redukowana jest liczba reklamacji oraz kosztów, związanych z ich obsługą. Wspierany jest dalszy rozwój firmy oraz osiągane większe zyski.


ITCenter Sp. z o.o. Sp. k.
ul. L. Kondratowicza 37
03-285 Warszawa
Zobacz na mapie

22 888 5000
[email protected]

Polityka prywatności
Nota prawna

Zadzwoń
22 888 50 00
Spotkajmy się
ul. L. Kondratowicza 37, Warszawa

Urządzenia

  • Serwery baz danych oraz aplikacji
  • Sieci bezprzewodowe
  • Drukarki etykiet
  • Terminale mobilne
  • Systemy RFID
  • Technologie

  • GS1
  • RFID
  • Sieci WiFi
  • VOICE
  • RTLS
  • © ITCenter 2019      Projekt i wykonanie ITCenter